Kom i ét med naturen – og få en bedre hverdag

person
132u.jpg

Indimellem kan hverdagens trummerum med alle sine mange gøremål og praktiske opgaver blive for meget, og det kan være vanskeligt at finde en mening midt i det store stressende tomrum. Verden løber ekstremt hurtigt, og flere og flere bliver syge med stress og andre livsstilsrelaterede sygdomme. Vi glemmer at sætte pris på de små ting, at sætte os ned og koble fra og tage ind. Og selvom det kan synes frelst, kan naturen faktisk hjælpe dig meget med at få den nødvendige ro – både her og nu og på den lange bane.
Derfor kan det være en fordel at være opmærksom på dig selv, din sundhed og dine behov – her kan du få nogle gode råd.

Hverdagens trummerum

De fleste danskeres liv er spækket med opgaver fra morgen til aften. Og rigtigt mange af disse opgaver vedrører henholdsvis praktiske gøremål derhjemme og i familien og arbejdsmæssige opgaver og udfordringer på arbejdet. Oveni det skal der mases venner, sociale arrangementer, træning og sociale medier ind i kalenderen, og det kan være en udfordring at få alle ender til at mødes. Det kan være fristende blot at forsvinde ind i tv-serier og computerspil, men virkeligheden venter jo lige rundt om hjørnet, når du slukker igen.

Det væsentligste er faktisk, at du helt generelt får lavet om på dit tankemønster og på dine prioriteter i hverdagen, så det hele ikke kommer til at føles så praktisk og planlagt. Og naturen er en virkelig god guide i den forbindelse.

Et dagligt afbræk

Sørg for at indlægge daglige afbræk i din hverdag, hvor du går en lang tur, eller hvor du opholder dig i naturen på anden måde. Naturen har nogle helt særlige egenskaber i forhold til at give en beroligende virkning instinktivt og straks.

træer

Bor du midt i byen, hvor der konstant er larm, kan alene dét være med til at stresse og forvirre, hvis ikke du får en pause ind imellem. Heldigvis findes der mange parker og miljøer i byen, hvor bylarmen ikke får lov til at fylde, og hvor det er lyden af naturen, der ”larmer”. Træernes svajen, bladenes brusen, fuglenes pippen og bækkenes rislen. Det er jo ikke for sjov, at disse lyde bruges i forbindelse med yoga og meditationer – naturen er nemlig utroligt afstressende og beroligende, hvis du vel at mærke lukker den indenfor.

Ved at tage en halv time på en græsplæne midt i en park eller en skov, eller går en tur hver dag ved vandet eller hvad end der fungerer tæt på dig, vil du opleve en daglig ro, der giver dig overskud til at prioritere det, der er vigtigt for dig, og det som betyder noget.

Længerevarende afbræk

Det daglige afbræk er alfa og omega for at få en hverdag til at fungere og til at give dig det nødvendige, daglige overskud. Men sørg også for at indlægge nogle længerevarende afbræk, hvor du tager langt væk og kommer fysisk væk fra det daglige. Det kan for eksempel være på 3 ugers vandretur i fjeldene, en trekking tur i Nepal eller en junglevandring i Malaysia. Lad være med at medbringe computer og tablets, men tag i stedet for eksempel krydsord med som underholdning. Krydsord er nemlig afstressende at løse, optimerer din tankegang og kan være med til at sætte dit forhenværende trætte sind tilbage på rette spor.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *