5 gode råd til en god grundform til vandreturen

vandring
132u.jpg

Vandreture bliver mere og mere populære både i Danmark og i udlandet. Mange danskere vælger at bruge deres weekender på lange gåture og deres danske ferier på at vandre ad kendte ruter. Og flere og flere vælger også at tage på deciderede vandrerejser eller at indlægge en lang vandretur som en del af en længere ferie i udlandet.

Men lange vandreture kræver en god forberedelse af kroppen, så du kan få en god oplevelse allerede fra første dag. Du får derfor her 5 gode råd til at komme i fin form til vandreturen.

vandre

Træn de muskelgrupper, du bruger, når du vandrer

Selvom du måske træner ganske meget i træningscenteret, så er det ikke sikkert, at du træner lige præcis de muskelgrupper, som du skal bruge, når du vandrer. Start derfor med at begynde at gå en masse kortere ture i et fladt terræn og læg flere kilometer på turene løbende. Slut af med at vandre og gå i mere bakket terræn. Du skal nemlig have styrket dine lår og dine knæ godt, så de er helt klar til de lange vandreture, hvor du også ofte har ekstra vægt på i form af en rygsæk.

Træn styrke og smidighed i ryg og lænd

Din ryg og din lænd er helt afgørende for de lange vandreture. For det første kan det være hårdt for ryggen pludselig at gå i timevis, men det er ekstra hårdt, når du tilmed også får en rygsæk på, som skal bæres i mange timer hver dag.

Derfor er det vigtigt, at både din ryg og din lænd er stærke, og det kræver altså særskilt træning. Brug derfor noget tid på styrketræning op til vandreturen og læg også en ugentlig yogatime ind i dit træningsprogram. Begge dele er gode til at opbygge en smidig og stærk ryg.

Lange, solide træningsture

Begiv dig ud på nogle lange vandreture hjemmefra og sørg for at medbringe den rygsæk, du påtænker at have med – og hav de ting i rygsækken, som du planlægger at tage med. På den måde kan du bedst muligt træne din krop op og forberede den på det, der venter.Væn din krop til at gå med rygsæk

Før du fylder din rygsæk fuldstændigt op på de lange ture, kan det dog være en god idé at starte i det små. Start med at lægge et par kilo i rygsækken, når du skal gå med den og læg stille og roligt lidt mere i ad gangen. Så vænner kroppen sig til at have vægt på ryggen, og du undgår at få et chok, når I begiver jer afsted på den rigtige vandretur.

rygsæk

Byg en fornuftig grundform op

Vigtigst af alt er, at din grundform er stabil og god, og det kommer kun med træning. Træn varieret og brug et stopur online til at presse dig selv på tiden, så din kondition bliver bedre. Skift mellem styrketræning og cardio og varier det gerne med cykling til og fra arbejde samt mange gåture i fritiden.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *